Årsmøtet 2024 – positiv utvikling

Årsmøtet i Norwegian Wood Cluster viste full oppslutning om utviklingen av klyngen. I tråd med valgkomiteens enstemmige innstilling ble det få endringer i styret, der Jan Tore Meren nå tar fatt på sitt tredje år som styreleder.

Også i år var det god oppslutning fra medlemmene på årsmøtet til Norwegian Wood Cluster, som denne gangen var lagt til Prøysenhuset i Ringsaker onsdag 17. april. Lokalene ga en uvanlig og hyggelig ramme rundt møtet.

Styreleder Jan Tore Meren ønsket velkommen til årsmøtet i spesielle lokaler i Prøysenhuset. FOTO: Berit Sanness

God oppslutning om klyngearbeidet
- Et krevende marked til tross, klyngen fortsetter å tiltrekke seg interessante medlemmer og aktiviteten på viktige områder er høy. Takket være støtten fra Innlandet fylkeskommune og Innovasjon Norge videreutvikler vi klyngen i år, med en ambisjon om opprykk i klyngeprogrammet, sa styreleder Jan Tore Meren, som takket medlemmene for god oppslutning om klyngens arbeid.

- Klimakrise og naturkrise, ymse krav i kjølvannet av EUs Green Deal … Det er mange utfordringer for verdikjeden vår, men også noen muligheter. Verdikjedens engasjement i sirkulære løsninger har økt de siste årene. I løpet av 2024 vil vi, som del av strategiarbeidet, vurdere om klyngen skal ta en mer aktiv rolle på området, sa Meren.

Årsberetning og årsregnskap for 2023 viste en positiv utvikling både mht aktivitet og økonomi. Styret fikk full oppslutning i alle saker i årsmøtet.

Studieturer som nytt tilbud
Klyngeleder Berit Sanness gjennomgikk status for pågående prosjekter og orienterte om planene for nye prosjekter som medlemsbedrifter ønsker skal prioriteres.

- Vi prøver å la nye prosjekter ha en av faggruppene som sitt «hjem». Akkurat nå har vi et nytt prosjekt på gang på det sirkulære området, og dette temaet hører hjemme innenfor Faggruppe Bærekraft. Vi har også på gang et nytt prosjekt innenfor Faggruppe Fremtidige byggeløsninger, sa Berit Sanness. Hun var godt fornøyd med at klyngen nå rekrutterer inn ytterligere én prosjektleder på heltid, denne gangen på kompetanseområdet trekonstruksjoner.

- Med ytterligere en ressursperson inn i klyngeadministrasjonen bør vi i enda større grad kunne fange opp bedriftenes behov og rigge relevante prosjekter, sa Sanness.

- Fram til nå har vi ikke organisert studieturer for å se på byggeløsninger. Ettersom flere medlemsbedrifter ønsker seg dette, organiserer vi nå studieturer både i slutten av mai, i juni og i september, sa Sanness.

Jan Tore Meren ble gjenvalgt som styreleder i NWC under årsmøtet 17. april 2024. FOTO: Mari Blokhus Nordtun

Valget
Valgkomiteen har vært ledet av Geir Inge Brelin (SpareBank1 Østlandet) og ellers bestått av Erik Røshol (Begna Bruk) og Tor Henrik Kristiansen (Viken Skog). Den enstemmige innstillingen fra valgkomiteen fikk full tilslutning fra årsmøtet.

Både styreleder Jan Tore Meren (uavhengig) og nestleder Tore Bergsveen (Hunton Fiber) ble gjenvalgt. Det samme ble styremedlemmene Berit Nordseth Moen (Alvdal Skurlag) og Magne Vikøren (Moelven Industrier). Erik Trømborg (NMBU) ble valgt som nytt styremedlem etter Torbjørn Skogsrød (NTNU).

Det nye styret, foran fra venstre: Berit Nordseth Moen, Øyvind Moshagen, Anne Cathrine Morseth (observatør, Innovasjon Norge), Tore Bergsveen og Erik Trømborg. Bakerst fra venstre: Yngve Holth, Berit Sanness (klyngeleder), Magne Vikøren, Jan Tore Meren og Tarje Braaten. Knut Moe var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto Mari Blokhus Nordtun.

Etter valget består styret i NWC av:

Styreleder Jan Tore Meren

Nestleder Tore Bergsveen, Hunton Fiber
(personlig vara som styremedlem: Vibeke Tronrud Teslo-Andersen, Viken Skog)

Styremedlem Tarje Braaten, Dynea
(personlig vara: Hans Olav Wedvik, SpareBank1 Østlandet)

Styremedlem Yngve Holth, Glommen Mjøsen Skog
(personlig vara: Jan Helge Nordby, Statskog)

Styremedlem Knut Moe, BoligPartner
(personlig vara: Marthe Lie, ARE Treindustrier)

Styremedlem Berit Nordseth Moen, Alvdal Skurlag
(personlig vara: Jørn Nørstelien, Gausdal Treindustrier)

Styremedlem Øyvind Moshagen, Norconsult
(personlig vara: Jørn Reiner, Kontur Arkitekter)

Styremedlem Erik Trømborg, NMBU
(personlig vara: Torbjørn Skogsrød, NTNU)

Styremedlem Magne Vikøren, Moelven Industrier
(personlig vara: Vera Flatebø, Moelven Industrier)

Etter valget består valgkomiteen i NWC av:

Leder Tor Henrik Kristiansen, Viken Skog
(personlig vara: Lars Storslett, Moelven Industrier)

Nestleder Erik Røshol, Begna Bruk
(personlig vara: Per Morten Wangen, Stangeskovene)

Medlem Mads Severin Lo, DNB Bank
(personlig vara: Eva Skagestad, Skogkurs)

Forrige

Hvor klimavennlig er det å bygge i tre?

Neste

Ledig stilling: Prosjektleder trekonstruksjoner